أخر الأخبار

قريبا ....

الأربعاء، 5 أغسطس 2009

مسلم و مسيحي

السلام عليكم
مساء الصباح عليكم جميعا

أولا بعتذر عن الانقطاع اللي حصل ده بس و الله ظروف الشغل و كدا فا سامحونا ..!

بصراحة أترددت كثير قبل ما
أكتب التدوينة دي بس كنت لازم اتكلم عنها

هو الموضوع شغال عندي من ساعة ما حضرت مؤتمر ف الجامعة الأمريكية و كانت نسبة المسيحيين كبيرة شوية ف المؤتمر ده - و ده مش موضوعنا - و كانوا بيتكلموا عن الأنشطة اللي الكنيسة بتعلمها و الغريب ف الموضوع إن الأنشطة دي بيدعوا فيها المسلمين مكان - ده في القرى بس -

سيب الجامعة الأمريكية على جنب و بص في الشوارع حواليك و بالذات لو كنت من سكان وسط البلد هتلاحظ اللي أنا يقولوا ده كام مرة شوفت فيها شاب أو شابة واخدين أطفال أو شباب من الكنيسة و رايحين بيهم في رحلة ؟؟؟؟

طب كام مرة شوفت ناس زيهم كدا بس جايين من المسجد ؟؟؟

أنا ليه بقا تكتب التدوينة دي ؟؟؟؟

بص يا سيدي لو حصلت في مرة و أحد مشايخ المساجد فكر بس يعمل رحلة لأبناء المسجد إلى الأزهر بارك مثلا لازم و حتما ولا بد يعدي على أقرب مكتب أمن دولة عشان يشرب كوباية الشاي عندهم

بينما الكنيسة تعمل معسكرات و ندوات و و و ... إلخ

مش بقول الكنيسة توقف أنشطتها - لكم دينكم و ليا دين - أنا بقول المسجد دار عبادة و الكنيسة دار عبادة هى كمان طب اشمعنا بقا ؟

و جايين يقولولك الأقباط مش واخدين حريتهم و مضطهدين ف البلد دي و هيعملوا إضراب يوم 11 سبتمبر الجاي عشان مش واخدين حقهم

سبحان الله هو مين فين ؟؟؟؟

يبقا أنت اكيد في مصر ..!

هناك تعليق واحد:

  1. ان الاقباط لم يهدا لهم بال
    الا اذا تسلموا مقاليد الحكم في مصر والتي قد استحوذوا علي اغلبها في الوقت الحالي
    اكد اجزم ان المواطن القبطي ينال كافه حقوقه
    وانني كمواطن مسلم يتم انتهاك كافه حقوقي في بلدي

    ردحذف